Surfovali by všetci, webstránky nemá tvoriť kto

21. january 2007 at 21:37 | SK SME |  internet
Surfovali by všetci, webstránky nemá tvoriť kto
Jednou z najznámejších stránok využívajúcich aktivity surfistov je youtube.com, web ponúkajúci milióny krátkych videoklipov. Na snímke pózujú dvaja zakladatelia služby, 29-ročný Chad Hurley (vľavo) a 27-ročný Steven Chen. FOTO - AP
Internet je najinteraktívnejšie zo všetkých médií, nerobí však automaticky zo všetkých gaučových povaľačov aktívnych účastníkov mediálnej revolúcie. V skutočnosti väčšina interaktívnych služieb na webe funguje podľa modelu 1-10-100: len jedno percento ľudí aktívne vytvára obsah, 10 percent je ochotných čiastočne sa zapojiť napríklad jeho okomentovaním, a zvyšok ho pasívne prijíma.
Ako prvý to postrehol pred pár mesiacmi Bradley Horowitz, ktorý dnes pracuje ako viceprezident Yahoo pre produktové stratégie, keď sledoval schémy správania sa ľudí používajúcich diskusné skupiny Yahoo Groups.
"Jedno percento ľudí dokáže založiť novú diskusnú skupinu, 10 percent sa aktívne zapojí vložením príspevku alebo otvorením novej témy, a 100 percent profituje z aktivít prvých dvoch skupín," napísal Horowitz na svojom blogu elatable.com.
Táto schéma podľa neho platí aj pre väčšinu ďalších webových služieb, ktoré sú tvorené najmä príspevkami samotných používateľov.
V internetovej encyklopédii Wikipedia.org napríklad polovicu z vyše 4,5 milióna článkov vytvorila skupina 0,7 percent najaktívnejších používateľov. Britský denník Guardian si minulý týždeň všimol, že podobný pomer platí aj na stránke s videami YouTube.com: počet ľudí pridávajúcich videá tvorí asi pol percenta celkového počtu čitateľov.
Len desatina je aktívna
Podľa blogera a konzultanta pre webové podnikanie Babaka Niviho (nivi.com/blog/) sú zákazníkmi nových webových služieb umožňujúcich aj určitú interakciu s obsahom štyri základné skupiny ľudí.
Prvou skupinou sú autori - píšu vlastné texty, blogy, natáčajú videá či fotografujú. Druhú tvoria "odkazovači" - nachádzajú zaujímavý webový obsah a publikujú naň odkazy na svojom blogu či v diskusiách. Treťou skupinou sú komentátori - diskutujú o práci prvých dvoch skupín. Štvrtú a najväčšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí len čítajú či pozerajú.
Autori nových webových stránok doteraz často pristupovali k budovaniu aplikácií podľa tradičného obchodného modelu 80:20, podľa ktorého je pre biznis kľúčových 20 percent najlepších zákazníkov. Ukazuje sa však, že úspech každej modernej webovej služby je postavený na oveľa menšej skupine, stotine najaktívnejších ľudí, na pleciach ktorých stojí celá pyramída obsahu.
Pre autorov webových služieb to zároveň znamená, že ak požadujú od svojich čitateľov akúkoľvek interakciu s obsahom - napríklad hlasovanie v ankete či napísanie pár slov komentára - nedočkajú sa jej zrejme od viac než desatiny návštevníkov.
Kľúčovú úlohu malého jadra používateľov si už začínajú mnohé firmy uvedomovať. Šéf firmy Netscape Jason Calacanis napríklad minulý týždeň ponúkol tisíc dolárov mesačne každému z používateľov konkurenčných služieb digg.com a del.icio.us (pozri súvisiaci text), ktorý prejde k jeho službe a pridá do databázy aspoň 150 odkazov mesačne. Calacanis je presvedčený, že mu stačí odlákať maximálne niekoľko desiatok ľudí zo služby, ktorú navštevuje 9 miliónov ľudí mesačne, a dokáže jej úspech zopakovať na vlastnom serveri.
Veľa autorov, málo čitateľov
S tvorcami obsahu je však jeden problém, na ktorý upozornil na svojom blogu (customerevangelists.typepad.com) Ben McConnell: témy, o ktorých chcú písať, nie sú vždy totožné s tým, čo chcú ľudia čítať. McConnel na základe analýzy obsahu stránky productwiki.com identifikoval niekoľko oblastí, kde sa tieto dva záujmy najčastejšie rozchádzajú.
Množstvo ľudí napríklad chce na webe čítať články o športe či aktivitách v prírode, ale prekvapujúco veľa ľudí aj o móde. Oveľa menší podiel autorov ako čitateľov však baví týmto témam sa venovať.
Opačne je to pri témach ako počítače, internet a tiež médiá - zaujímajú oveľa väčšie percento autorov, ako čitateľov. Inými slovami: ľudí ochotných napríklad kritizovať médiá je na webe prebytok, ale málokoho ich názory zaujímajú.
Príčinou môže by špecifická demografia internetistov - stále je medzi nimi viac fanúšikov počítačov ako športu - ale aj hlbšie psychologické dôvody. Písanie o vznešených témach dáva ľuďom väčší pocit uspokojenia a možno i vlastnej nadradenosti, kým nájsť odvahu spojiť svoje meno s tak ľahkou témou, ako napríklad móda, má oveľa menej ľudí.
Najznámejšie "web 2.0" služby založené na aktivitách surfistov
  • Flickr.com - gigantický komunitný web pre fotografov - ktokoľvek si tu môže vytvoriť galériu svojich fotiek a nechať ostatných komentovať ich a hodnotiť.
  • Del.icio.us - server umožňujúci ukladať si na web odkazy na obľúbené stránky a prezerať si, čo majú radi ostatní
  • Digg.com - spravodajský web zbierajúci články z celého webu, o ich umiestnení na titulku rozhodujú surfisti hlasovaním. Má aj mnohé klony vrátane slovenského www.asdf.sk či českého www.linkuj.cz.
  • Myspace.com - komunitný server s priestorom pre diskusie a blogy pre tínedžerov, ale aj videoklipy a domovské stránky hudobných skupín.
  • Wikipedia.org - rozsiahla encyklopédia, v ktorej môže písať a upravovať heslá ktokoľvek
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement