Prečo vývoj batérií zaostáva?

21. january 2007 at 15:14 | MILAN F. g Reuters |  počítače, technológie, softvér
Prečo vývoj batérií zaostáva?
Palivové články od firmy Medis pripojené k telefónu, PDA a hernej konzole. Jedno dobitie, respektíve doliatie, zabezpečí zariadeniam 20 hodín činnosti.
FOTO - ČTK/AP
Laptopy sú stále výkonnejšie, MP3 prehrávače všestrannejšie - prečo ich stále poháňajú nepraktické batérie, ktoré sa dlho nabíjajú a krátko vydržia? Zdá sa, že technológie napredujú nerovnomerným tempom.
Zvyky ľudí sa zmenili
Sony, Matsushita, Hitachi, Toshiba a mnohé ďalšie firmy sa predháňajú vo vývoji palivových článkov, ktoré budú dodávať zariadeniam energiu vďaka dolievaniu paliva namiesto spoliehania sa na internú kapacitu. Cieľom je vyvinúť dostatočne efektívne systémy na dodávanie energie, ktoré budú konečne schopné držať krok s revolučnými zmenami v spotrebnej elektronike a počítačoch.
Laptopy, kedysi určené najmä na vytváranie textových a tabuľkových dokumentov, sa rýchlo stávajú miestami na editovanie videa, interaktívne hry či videokonferencie. Ľudia si zároveň rýchlo zvykajú aj na sledovanie celovečerných filmov na vreckových prehrávačoch či televíznych klipov v mobiloch, a všetky takéto aplikácie sú neuveriteľnými žrútmi energie.
"V najbližšom čase sa neočakáva príchod žiadnej technológie, ktorá by mohla splniť všetky požiadavky, ktoré sa dnes na batérie kladú - byť ľahká, malá, mať dlhú životnosť a byť relatívne bezpečná," hovorí analytik NPD Group Stephen Baker. "Zatiaľ ešte nikto nevymyslel zlúčeninu, ktorá by toto všetko dokázala."
Dominantnou technológiou poháňajúcou prenosné zariadenia sú lítium-iónové batérie, ktoré sú podľa expertov relatívne bezpečné, napriek tomu, že minulý mesiac museli výrobcovia ako Dell či Apple stiahnuť 6 miliónov takýchto batérii z trhu. V oboch prípadoch bol výrobcom samotných batérií gigant Sony a dôvodom stiahnutia boli obavy, že sa môžu prehriať a vznietiť.
Z rovnakého dôvodu tento mesiac Matsushita (známa značkou Panasonic) stiahla z trhu 6000 počítačových batérií. Ešte predtým mala podobné problémy aj Kyocera, tá pre prehrievanie vymieňala až milión batérií.
Len drobné vylepšenia
Pre inžinierov je veľkým problémom efektívne dodávať energiu pre zariadenia 21. storočia s pomocou technológie, ktorá bola vyvinutá už pred desaťročiami. Jedno z čiastkových vylepšení má na konte napríklad firma Valance Technology, ktorej systémy poháňajú dvojkolesový "skúter" Segway. Jej technológia nazvaná Saphion umožňuje v lítium-iónových batériách využívať menej horľavé chemikálie. Ďalšia firma Altair Nanotechnologies tvrdí, že jej batérie možno nabíjať oveľa častejšie než obyčajné, pretože netrpia typickou "únavou častíc".
Analytici si napriek tomu myslia, že tieto evolučné vylepšenia stále neumožňujú výrobcom batérií držať krok s vývojom zariadení, pre ktoré sú batérie určené.
V budúcnosti by mali byť batérie dobíjateľné v priebehu pár okamihov a vydržať by mali desaťkrát dlhšie ako dnes. Na masové nasadenie takejto technológie si však počkáme ešte roky, predchádzať mu musí dlhodobé testovanie a vylepšovanie.
"Ďalším krokom budú palivové články, ale tie sú ešte trochu vzdialené," hovorí šéf výskumu v agentúre Gartner Jim Tully. "V priebehu piatich až desiatich rokov sa však stanú batérie na tekuté palivo bežne dostupnou náhradou tých tradičných."
Pomalý postup chemikov
Na rozdiel od iných technológií, kde inžinieri napríklad dokážu vtesnať viac čipov na integrovaný obvod alebo postaviť továrne na väčšie obrazovky, vývoj batérií sa týka základných chemických prvkov. A s niklom či lítiom už nie je možné tak jednoducho manipulovať.
"Technológia pre batérie je energetickou technológiou a nedokáže sa vyvíjať tak rýchlo v porovnaní s mikroprocesormi či pevnými diskami," povedal šéf MTI Micro Fuel Cells Peng Lim. "Prebiehajú tam chemické reakcie a z nich získavame energiu. Trvá vždy dosť dlho, kým sa v takejto oblasti podarí významný prelom smerom k ďalšej generácii zariadení."
Podľa šéfa marketingu v divízii Panasonicu vyrábajúcej batérie Briana Kimberlina, firma vyvinula technológiu palivových článkov pre laptopy, ale na trh sa dostane až o tri až päť rokov. "Sme veľmi opatrní a nechceme sa so začiatkom predaja ponáhľať. Najskôr sa musíme uistiť, že všetko správne funguje a je to bezpečné."
(reuters)
 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement