January 2007

Továreň na počítače: ručná práca

24. january 2007 at 17:25 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Továreň na počítače: ručná práca

Len zlomok robotníkov sa dostane k samotnej montáži počítačov - každý sa však o to snaží, táto práca je najlepšie platená. Foto: DELL
Ako si predstavujete továreň počítače? Niečo ako automobilku s halou plnou robotických ramien a počítačov posúvajúcich sa na páse bez dotyku ľudskej ruky? Chyba. Zmontovanie počítača, ktorý stojí na vašom stole, je takmer výhradne ručná práca.
Na prvý pohľad je výrobná hala počítačovej firmy Dell v írskom Limericku podobná ktorejkoľvek sériovej výrobe. Na jednom konci zastavujú nákladné autá so súčiastkami, tie postupne putujú cez celú halu po jednej z ôsmich liniek, až kým nenadobudnú podobu počítača aj s nainštalovaným a odskúšaným softvérom.
V skutočnosti však montovanie nie je typická sériová výroba: počítač zo základných súčiastok poskladá jediný človek.
Ešte pred piatimi rokmi to bolo inak, jeden počítač montovalo päť rôznych ľudí a každý bol na svoj úkon špecializovaný. "Zistili sme však, že ak všetko robí jediný človek, zamestnancov práca viac napĺňa, robia aj menej chýb - a navyše nemusia čakať jeden na druhého," hovorí riaditeľ výroby v Limericku Martin Noonan. Naprogramovanie robota na montovanie počítačov by podľa neho bolo navyše také zdĺhavé, že "komponenty by sa dávno zmenili, kým by bolo programovanie hotové".
Tri mesiace školenia
Poskladanie jedného stolového počítača trvá dve až štyri minúty, podľa toho, koľko rôznych súčiastok obsahuje. Montérom počítačov ide práca od ruky: bleskovo siahajú po nástrojoch visiacich nad ich pracovným stolom, pridávajú do notebookov tu DVD napaľovačku, tam pevný disk, a na záver otestujú, či celý prístroj správne funguje a je v ňom presne to, čo si zákazník objednal. Ak sa vyskytne problém, pracovník rozsvieti nad svojím stolom farebný maják, čím zastaví prísun ďalších súčiastok a privolá pomoc: oranžová pre chýbajúcu súčiastku, červená pre technický problém a podobne. Ak urobil pri montáži sám chybu, technik sa ju priamo pred jeho očami pokúsi nájsť a vysvetliť mu, kde nastal problém.
Výrobné linky pre stolové počítače a notebooky sú identické a vyrábajú práve to, po čom je väčší dopyt. Oddelené sú len výrobné linky pre servery, ktoré sa montujú oveľa dlhšie. Kým zaškolenie pracovníka na montovanie stolových počítačov trvá štyri až päť týždňov, pre servery sú to až dva či tri mesiace.
Pri montážnej linke znie väčšinou poľština a vidieť tu najmä dvadsiatnikov a tridsiatnikov, žien je takmer rovnako ako mužov. V časti na výrobu serverov vidíme už samých mužov, no sprievodca nás ubezpečuje, že to musí byť náhoda.
Montéri sú elita
Väčšina robotníkov však počítače priamo nemontuje, ale robia množstvo pomocných činností: pripravujú zostavy správnych súčiastok, balia počítače do škatúľ, pridávajú k nim klávesnice či myši alebo ich zapájajú na testovanie. Takáto práca je horšie platená (zaškolenie trvá len jeden deň) a ľudí pri nej často drží len predstava, že raz dostanú možnosť postúpiť na miesto montéra.
"Robím tu za osem eur na hodinu a môj kamarát obsluhujúci vo fastfoode má deväť," sťažuje sa jeden zo Slovákov, nazvime ho Andrej, ktorý v Dell v Limericku balí počítače do škatúľ. Z tohto zárobku si nedokáže nič ušetriť a stále nevrátil ani rodičom peniaze požičané na cestu do Írska. Už niekoľko mesiacov však má aj skúšky na montovanie počítačov a čaká, kedy sa na lukratívnejšie miesto dostane.
Priamo na montáži už pracuje 26-ročný Milan Knižka z obce Vernár, ktorý sa na dobré miesto dostal priamo z prijímacieho pohovoru. Vďačí za to lepšej znalosti počítačov - na Slovensku robil programátora webových stránok.
"Priamo montáž počítačov je zaujímavá tým, že skladáte hotový produkt do finálnej podoby. Vždy robíte iný systém, preto je to najlepšia robota," hovorí Milan.
"Samozrejme, teraz, po pia­tich mesiacoch, je to už aj pre mňa riadne monotónna práca a je jedno, aký systém dostanem."
Sto šedivých vlasov
Podľa Andreja je práca v Delli veľká neistota - kontrakty sa predlžujú vždy len na tri mesiace. "Či máte na druhý deň ešte prísť do práce, dozviete sa nie v posledný deň, ale dokonca v poslednú hodinu predchádzajúceho štvrťroka. Každé tri mesiace tak mám na hlave o sto šedi­vých vlasov viac," vraví Andrej.
FOTO - AP Photo/Wilfredo Lee(ČTK/AP)
Systém je podľa neho takto nastavený pre nízku pracovnú morálku domácich Írov - ak by sa o výpovedi dozvedeli skôr, už by sa do práce ani do konca dohodnutej zmluvy neobťažovali.
Milan naproti tomu v predlžovaní na poslednú chvíľu nevidí problém "za predpokladu, že vám kontrakt naozaj predĺžia".
Pri výrobe počítačov si podľa neho treba len zvyknúť, že záujem zákazníkov je sezónny a fabrika má napríklad na jar oveľa menej práce ako na jeseň a potrebuje aj oveľa menej ľudí.
Prácu za pásom v Delli by za robotu vo fastfoode nemenil. "Ja to vidím takto: moja angličtina nie je taká dobrá, aby som mohol pracovať vo firme a produkovať nejaký výkon za rozumné peniaze, napríklad 15 eur za hodinu. Ak zohľadním, že robím 10 hodín denne a len štyri dni v týždni, tak zarobím neskutočne viac ako na Slovensku. Prečo by som teda mal byť nespokojný?"
Továreň mohla byť u nás
Najväčší svetový producent počítačov Dell vyrába počítače pre celú Európu na jedinom mieste, v západoírskom Limericku. Ak v meste strávite len pár hodín, rýchlo pochopíte, prečo o umiestnenie druhej fabriky minulý rok zviedli Slovensko a Poľsko taký intenzívny súboj (zvíťazila Lodž).
Takmer každý, koho v meste stretnete, pracuje pre Dell alebo pre niekoho z jeho dodávateľov, alebo má niekoho takého aspoň v rodine.
Dell ako jediný výrobca nevyrába na sklad, ale každý počítač má už od počiatočného nalepenia čiarového kódu na prázdnu škatuľu konkrétneho majiteľa.
Objednávky súčiastok Dell posiela len dve hodiny vopred, dodávatelia preto musia mať v tesnej blízkosti fabriky vybudované rozsiahle zásobovacie centrá.

Vyhľadávanie obrázkov zmení svoju tvár

22. january 2007 at 20:49 | MILAN FERENČÍK |  internet
Vyhľadávanie obrázkov zmení svoju tvár
Tvorcovia internetových stránok používajú čoraz častejšie taktiky pre oklamanie robotov prehliadajúcich internet, aby sa obrázky z ich internetových stránok dostali medzi populárny indexovaný obsah. Preto pristupujú mnohí prevádzkovatelia obrázkových vyhľadávacích služieb k ručnému triedeniu digitálneho obsahu. Situácia začína byť neznesiteľná. Nie je nezvyčajné, aby obrázky s pornografickým obsahom boli označené ako populárne detské hračky.
Problém je v tom, že automatizovaná kategorizácia internetových obrázkov využíva pre ich triedenie alternatívny popis vložený v html kóde stránky a text nachádzajúci sa v názve súborov. Pre tvorcov webov teda nie je problémom vytvoriť úmyselnú zámenu. V dohľadnej budúcnosti sa však situácia zmení.
Spoločnosti IBM, Xerox Research Centre a viaceré európske univerzity pracujú na expertných systémoch, ktoré dokážu obrázky kategorizovať podľa charakteristických znakov. Tak ako na každom portréte tváre nájdeme dve oči, nos a ústa, každý automobil má pri bočnom pohľade dve kolesá a okná, alebo lietadlo štíhly dlhý trup a krídla. Doterajší vývoj postavený na hrane umelej inteligencie prináša prvé plody.
Po zoskupení množstva fotografií s rovnakým predmetom systémy rozoznajú charakteristické znaky, ku ktorým priradia identifikáciu objektu. Ak sa na novej fotografii nájdu všetky známe črty, bude klasifikovaná do príslušnej kategórie. V rámci doterajšieho vývoja sa podarilo vytvoriť expertné systémy, ktoré rozoznajú niekoľko stoviek objektov. IBM však oznámilo, že v apríli tohto roku by mohlo predstaviť aktualizovanú verziu ich mechanizmu, ktorý ich rozozná až tisícku.
Možnosti grafického vyhľadávania sa tak môžu v krátkej budúcnosti rapídne zmeniť. Bude to znamenať nielen rozšírenie možností internetových vyhľadávačov, ale i triedenia fotografií na pevnom disku svojho počítača - či už podľa tváre osôb, alebo ich obsahu.

Technologický problém desaťročia: pochopia to ľudia?

22. january 2007 at 20:47 | MILAN FERENČÍK |  počítače, technológie, softvér
Technologický problém desaťročia: pochopia to ľudia?
Šéf Microsoftu Bill Gates rád hovorí, že práve v tejto dekáde sa stanú naše životy plne digitálnymi. Bude to však platiť len pod podmienkou, že mu tie prekliate digitálne veci konečne budú fungovať.
Vizionárska Gatesova prezentácia minulý týždeň na najväčšom svetovom veľtrhu elektroniky CES v Las Vegas bola zruinovaná technickými chybami nie raz, ale hneď dvakrát. "Práve v tomto momente dostáva deväť ľudí výpovede - ale určite elektronicky," zažartoval si komik Conan O'Brien spovedajúci Gatesa pred živým publikom krátko predtým, ako mu zlyhala najprv multimediálna prezentácia a potom aj predvádzaná počítačová hra. Chyba nastala v spolupráci softvéru od Microsoftu s bezdrôtovou sieťou hotela, kde sa konferencia konala, uviedli hoteloví technici. Gatesova prezentácia podčiarkla jeden z kľúčových problémov pre 2400 výrobcov vystavujúcich na CES: množstvo z ich zariadení funguje skvele, s výnimkou prípadov, keď musia fungovať dohromady.
Firmy ponúkajú čoraz viac výrobkov a voľba sa pre zákazníkov stáva čoraz zložitejšia - mnohí by si určite želali, aby si mohli vybrať len jeden základný telefón a jedno štandardné PC.
Šéf Intelu Craig Barrett sa vo svojej reči sústredil na potrebu zmeniť technológie tak, aby bolo ich využitie v domácnostiach jednoduchšie. "Existuje priveľa možností, priveľa 'otvorených štandardov' a základných volieb, s ktorými sa môžeme hrať," vyhlásil.
Ďalším príkladom množstva volieb, ktorým musia ľudia čeliť, a znalostí, ktoré musia získať, je súboj rôznych firiem o digitalizáciu ich domácnosti. Telekomunikácie dnes už v Spojených štátoch ponúkajú zákazníkom videozáznamy a operátori káblovej televízie telefonovanie. Všetky firmy majú spoločný problém, ako ponúknuť rozličné služby dohromady tak, aby sa v nich zákazníci dokázali vyznať.
Štát sa s týmto stieraním hraníc medzi rôznymi (viac či menej regulovanými) odvetviami a službami už "prestal pokúšať držať tempo", povedal na konferencii šéf Americkej komisie pre komunikácie Michael Powell. Podľa neho bude užitočnejšie, ak sa vláda bude držať od vývoja ďalej a neprekážať. Powell verí, že v priebehu niekoľkých rokov už nebude existovať takmer žiaden rozdiel medzi firmami podnikajúcimi v oblasti telekomunikácií, káblovej televízie či internetu.
(reuters)

Úradníci podľa prieskumu preceňujú svoju počítačovú gramotnosť

22. january 2007 at 20:20 | Milan |  počítače, technológie, softvér
Úradníci podľa prieskumu preceňujú svoju počítačovú gramotnosť
FOTO - Stock.XCHNG
Podľa výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra ACRC, deklarovalo počítačovú gramotnosť až 64 % pracovníkov štátnej správy, hoci reálne ich je počítačovo gramotných len 50 %. Väčšie znalosti deklarovali najmä muži. Vyplýva z výskumu na vzorke 2 049 respondentov.
Najvyššiu deklarovanú počítačovú gramotnosť dosiahli pracovníci Ministerstva kultúry SR, kde predstavovala 79 %. Naopak, najnižšia bola na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja SR, a to 46 %.
Najlepšou známkou ohodnotilo svoje zručnosti 83,1 % respondentov pri posudzovaní všeobecnej práce s počítačmi, 62,3 % pri práci s textovými dokumentmi, 58,4 % pri úprave grafov a 50,8 % pri využívaní internetu.
Podľa výskumnej správy 98 % úradníkov pracuje s počítačom, z toho až 92 % denne počas celého pracovného času. Najčastejšie používaným programom v štátnej správe je textový editor Word, ktorý využívajú takmer všetci respondenti. Celkovo 96 % pracovníkov štátnej správy využíva internet a takmer štvrtina pracuje s laptopom. Za technicky zastarané považuje vybavenie kancelárií iba 7,9
% respondentov. Najväčšou prekážkou pri učení v oblasti počítačovej gramotnosti je podľa 61 % respondentov nedostatok času. Až 83 % úradníkov by považovalo za prínos, keby sa väčšina komunikácie medzi občanom a štátnymi úradníkmi uskutočňovala elektronickou formou.
Výskum sa uskutočnil za partnerskej podpory Sekcie informatizácie spoločnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Realizoval sa v dvoch častiach, prvá bola telefonickou anketou a jej cieľom bolo zmapovať sebahodnotenie pracovníkov štátnej správy v jednotlivých oblastiach počítačovej gramotnosti. V druhej časti výskumu bola kvalitatívne overená ich skutočná znalosť práce s počítačmi. Zvolená výskumná metóda podľa agentúry ACRC presne vymedzuje pojem počítačovej gramotnosti, ktorá sa následne preveruje prostredníctvom reálnych úloh na počítači.
Tieto testy sa realizovali na vzorke 100 respondentov. Informoval výkonný riaditeľ agentúry ACRC, s. r. o., Bratislava, Ivan Kotúček.
(tasr)

Surfovali by všetci, webstránky nemá tvoriť kto

21. january 2007 at 21:37 | SK SME |  internet
Surfovali by všetci, webstránky nemá tvoriť kto
Jednou z najznámejších stránok využívajúcich aktivity surfistov je youtube.com, web ponúkajúci milióny krátkych videoklipov. Na snímke pózujú dvaja zakladatelia služby, 29-ročný Chad Hurley (vľavo) a 27-ročný Steven Chen. FOTO - AP
Internet je najinteraktívnejšie zo všetkých médií, nerobí však automaticky zo všetkých gaučových povaľačov aktívnych účastníkov mediálnej revolúcie. V skutočnosti väčšina interaktívnych služieb na webe funguje podľa modelu 1-10-100: len jedno percento ľudí aktívne vytvára obsah, 10 percent je ochotných čiastočne sa zapojiť napríklad jeho okomentovaním, a zvyšok ho pasívne prijíma.
Ako prvý to postrehol pred pár mesiacmi Bradley Horowitz, ktorý dnes pracuje ako viceprezident Yahoo pre produktové stratégie, keď sledoval schémy správania sa ľudí používajúcich diskusné skupiny Yahoo Groups.
"Jedno percento ľudí dokáže založiť novú diskusnú skupinu, 10 percent sa aktívne zapojí vložením príspevku alebo otvorením novej témy, a 100 percent profituje z aktivít prvých dvoch skupín," napísal Horowitz na svojom blogu elatable.com.
Táto schéma podľa neho platí aj pre väčšinu ďalších webových služieb, ktoré sú tvorené najmä príspevkami samotných používateľov.
V internetovej encyklopédii Wikipedia.org napríklad polovicu z vyše 4,5 milióna článkov vytvorila skupina 0,7 percent najaktívnejších používateľov. Britský denník Guardian si minulý týždeň všimol, že podobný pomer platí aj na stránke s videami YouTube.com: počet ľudí pridávajúcich videá tvorí asi pol percenta celkového počtu čitateľov.
Len desatina je aktívna
Podľa blogera a konzultanta pre webové podnikanie Babaka Niviho (nivi.com/blog/) sú zákazníkmi nových webových služieb umožňujúcich aj určitú interakciu s obsahom štyri základné skupiny ľudí.
Prvou skupinou sú autori - píšu vlastné texty, blogy, natáčajú videá či fotografujú. Druhú tvoria "odkazovači" - nachádzajú zaujímavý webový obsah a publikujú naň odkazy na svojom blogu či v diskusiách. Treťou skupinou sú komentátori - diskutujú o práci prvých dvoch skupín. Štvrtú a najväčšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí len čítajú či pozerajú.
Autori nových webových stránok doteraz často pristupovali k budovaniu aplikácií podľa tradičného obchodného modelu 80:20, podľa ktorého je pre biznis kľúčových 20 percent najlepších zákazníkov. Ukazuje sa však, že úspech každej modernej webovej služby je postavený na oveľa menšej skupine, stotine najaktívnejších ľudí, na pleciach ktorých stojí celá pyramída obsahu.
Pre autorov webových služieb to zároveň znamená, že ak požadujú od svojich čitateľov akúkoľvek interakciu s obsahom - napríklad hlasovanie v ankete či napísanie pár slov komentára - nedočkajú sa jej zrejme od viac než desatiny návštevníkov.
Kľúčovú úlohu malého jadra používateľov si už začínajú mnohé firmy uvedomovať. Šéf firmy Netscape Jason Calacanis napríklad minulý týždeň ponúkol tisíc dolárov mesačne každému z používateľov konkurenčných služieb digg.com a del.icio.us (pozri súvisiaci text), ktorý prejde k jeho službe a pridá do databázy aspoň 150 odkazov mesačne. Calacanis je presvedčený, že mu stačí odlákať maximálne niekoľko desiatok ľudí zo služby, ktorú navštevuje 9 miliónov ľudí mesačne, a dokáže jej úspech zopakovať na vlastnom serveri.
Veľa autorov, málo čitateľov
S tvorcami obsahu je však jeden problém, na ktorý upozornil na svojom blogu (customerevangelists.typepad.com) Ben McConnell: témy, o ktorých chcú písať, nie sú vždy totožné s tým, čo chcú ľudia čítať. McConnel na základe analýzy obsahu stránky productwiki.com identifikoval niekoľko oblastí, kde sa tieto dva záujmy najčastejšie rozchádzajú.
Množstvo ľudí napríklad chce na webe čítať články o športe či aktivitách v prírode, ale prekvapujúco veľa ľudí aj o móde. Oveľa menší podiel autorov ako čitateľov však baví týmto témam sa venovať.
Opačne je to pri témach ako počítače, internet a tiež médiá - zaujímajú oveľa väčšie percento autorov, ako čitateľov. Inými slovami: ľudí ochotných napríklad kritizovať médiá je na webe prebytok, ale málokoho ich názory zaujímajú.
Príčinou môže by špecifická demografia internetistov - stále je medzi nimi viac fanúšikov počítačov ako športu - ale aj hlbšie psychologické dôvody. Písanie o vznešených témach dáva ľuďom väčší pocit uspokojenia a možno i vlastnej nadradenosti, kým nájsť odvahu spojiť svoje meno s tak ľahkou témou, ako napríklad móda, má oveľa menej ľudí.
Najznámejšie "web 2.0" služby založené na aktivitách surfistov
  • Flickr.com - gigantický komunitný web pre fotografov - ktokoľvek si tu môže vytvoriť galériu svojich fotiek a nechať ostatných komentovať ich a hodnotiť.
  • Del.icio.us - server umožňujúci ukladať si na web odkazy na obľúbené stránky a prezerať si, čo majú radi ostatní
  • Digg.com - spravodajský web zbierajúci články z celého webu, o ich umiestnení na titulku rozhodujú surfisti hlasovaním. Má aj mnohé klony vrátane slovenského www.asdf.sk či českého www.linkuj.cz.
  • Myspace.com - komunitný server s priestorom pre diskusie a blogy pre tínedžerov, ale aj videoklipy a domovské stránky hudobných skupín.
  • Wikipedia.org - rozsiahla encyklopédia, v ktorej môže písať a upravovať heslá ktokoľvek

Aj z notebookov môže dýchať dizajn

21. january 2007 at 21:26 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Výrobcovia laptopov a počítačového príslušenstva sú omnoho konzervatívnejší v dizajne, ako ktokoľvek iný. Iba zriedkavo popustia uzdu fantázii a šedo-strieborno-čierny svet oživia farbami a netradičnými materiálmi. Chcete vedieť čo letí? Pripravili sme pre vás kaleidoskop dizajnov.
HP Pavilion dv6151
Jemná líniová kresba, vysoký lesk a zaoblené telo robia z tohto notebooku skutočnú pastvu pre oči. Za kovovou mriežkou driemu kvalitné reproduktory ozvučujúce multimédiá, v hornej krivke sa ukrýva webová kamera, v rozširujúcom slote drieme namiesto dátovej karty diaľkový ovládač. Nič nedokáže svojim leskom a jemnou kresbou oživiť moderný interiér tak intenzívne, ako tento notebook.

Asus S6
Ružová mu rozhodne pristane. Veko displeja je potiahnuté jemnou štruktúrovanou kožou, ktorá nastoľuje atmosféru módnosti, kvalitných materiálov a štýlu, ktorý nevychádza z módy. Elegancia sa spája s vysokým výkonom a maximálnou mobilitou. Telo chráni displej s uhlopriečkou iba o málo presahujúcou 11 palcov a zápästná opierka odetá v koži čaká, kým pohladí pri práci vaše ruky.

Flybook V33i
Žiarivé lesklé farby na želanie. Širokouhlý formát s 9 palcovou uhlopriečkou je extrémne mobilný a dodá na cestách vašej zábave a chuti po filmových trhákoch nový rozmer. Otočným displejom preklopíte notebook na cestovný DVD prehrávač, dotykové pero nahradí klávesnicu. Žltý, červený, oranžový, modrý? Stačí si len vybrať.

Dell XPS M1710
Svojim neprekonateľným výkonom sa pýši i v tme. Herná dravosť tohto stroja je neprehliadnuteľná a všadeprítomná. Robustné pancierové veko je vybavené podsvietením, ktoré je možné aktivovať i na bokoch tela a ak sa s hustnúcou nocou ponárate do napínavých herných príbehov, náladové osvetlenie váš zážitok ešte viac podporí.

Acer Ferrari 1000
Cítite sa dobre vo svete rýchlych kolies? Imponujú vám štruktúry tkané z uhlíkových vlákien, máte radi lesk a vyzývavú športovú červenú? Potom by ste si nemali nechať ujsť ani notebook s logom neskrotného mustanga, ktorý je rovnako silný ako výkon pod kapotou tohto notebooku. Dve jadrá a 64 bitová platforma sú zárukou, že v cieli budete medzi prvými.

Fan Ensis 211
Ste fanúšikom nielen v srdci ale v celom svojom životnom štýle? Oblečte si dres svojho tímu, zapnite si televízor s priamym prenosom zápasu a sadnite za svoj štýlový notebook, ktorý skanduje heslá ženúce váš tím k víťazstvu. Pripojte sa bezdrôtovo k internetu a zarezervujte si na celú sezónu to najlepšie miesto na tribúne. Šialené? Možno áno, možno nie.

Asus Lamborghini VX1
Agresívny dizajn nebezpečnej rýchlosti si vás podmaní rovnako, ako oblé tvary a vysoký lesk ktorý nikto neprehliadne. Ak nechcete aby ste o tento skvelý kúsok prišli, schovajte ho v aute radšej do krabice od pizze, pretože mu neodolá nik - nechcete predsa, aby sa stal niekto z okoloidúcich zlodejom proti svojej vôli. Stačí iba natankovať a môžete vypáliť zo štartovej čiary.

Tulip ego
Dámska kabelka? Kozmetický kufrík? Nie - štýlový notebook, ktorý sa prispôsobí vášmu oblečeniu. Navonok elegantný, odvážny a netradičný, vo vnútri pripravený slúžiť vašim aplikáciám. Možno vyzerá ako detská hračka, cena však rozhodne vraví, že tomu tak nieje.

Móda aj pre tých, čo nemajú peniaze
Zabudnite na fádne farby a rozhliadnite sa v internetových obchodoch po ponuke samolepiek, ktorými si môžete spestriť veko svojho notebooku. Vybrať si môžete z tisícok rôznych dekorov, môžete sa pustiť do experimentovania so samolepiacimi fóliami a tapetami, dokonca si môžete vo fotolabe nechať vyrobiť fóliu, ktorá bude úplne jedinečná. Chybu neurobíte ani vtedy, ak siahnete po airburshi a vyzdobíte svoj stroj rovnako impozantne, ako motorku - zbavte sa uniformity.
Podarilo sa vám prekročiť hranice fádnosti? Podeľte sa s ostatnými so svojimi pocitmi a nápadmi.
(sme)

Vista – posledné veľké Windows?

21. january 2007 at 21:21 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Steve Ballmer predstavuje nové Windows Vista. Foto: TASR/EPA
Vista - posledné veľké Windows?
Podľa expertov Gartneru sa končí obdobie "veľkých" operačných systémov, na ktoré sme museli čakať dlhé roky a na trh prichádzali s rozsiahlou reklamnou kampaňou.
"Ďalšia generácia operačných systémov už bude oveľa modulárnejšia a aktualizovať sa bude priebežne," píše v najnovšej predpovedi Gartner.
Už v roku 2009 sa budú podľa nej počítačové programy predávať úplne inak ako dnes. Namiesto veľkých verzií uvoľňovaných až s niekoľkoročnými odstupmi sa budú programy aktualizovať niekoľkokrát za rok a nové verzie prinesú vždy len menšie zlepšenia.
Softvér bude zároveň pozostávať z množstva menších častí a používatelia si budú môcť vybrať, ktoré z nich si kúpia. V prípade Windows by sa tak mohli majitelia počítačov napríklad sami rozhodovať, či si chcú ako ich súčasť kúpiť napríklad aj antivírusový program alebo softvér na pokročilú prácu s multimédiami.
Zmena systému vývoja a distribúcie sa dotkne celého softvérového priemyslu, najviditeľnejšia však bude práve pri Microsofte, ktorého programy sú nainštalované vo veľkej väčšine PC na svete. A práve Vista bude pre Microsoft bodom zlomu, povedal analytik Gartneru Brian Gammage; najnovšie Windows totiž už narástli na neuveriteľných 50 miliónov riadkov kódu, v dôsledku čoho sa neustále predlžuje čas vývoja ďalších verzií, čo znamená vyššie náklady a šancu pre konkurenciu.
Neprajníci Microsoftu, ktorí očakávajú, že firma sa stane obeťou prechodu na priebežne vyvíjané aplikácie fungujúce dokonca priamo vo webových prehliadačoch namiesto v podobe samostatného softvéru, sa však podľa Gartneru tešia zbytočne.
"Microsoft bude aj v tomto novom hnutí viditeľným hráčom a výsledkom budú flexibilnejšie aktualizácie Windows a väčšie sústredenie na celkovú kvalitu," píšu analytici.
Firma na túto cestu už čiastočne nastúpila s opravným balíčkom Service Pack 2 a Internet Explorerom 7, ktoré distribuovala mimo hlavných aktualizácií a "fungovali lepšie, ako firma očakávala", povedala pre Computer Business Review britská riaditeľka Windows divízie Microsoftu Cynthia Crossley.
Či sa Microsoft skutočne už v blízkom čase odhodlá prejsť z predaja jednotlivých verzií Win­dows na predaj ich jednotlivých prvkov a drobných aktualizácií, ako Gartner predpovedá, zatiaľ nie je jasné.
Vista sa začala do nových počítačov inštalovať tento mesiac, do bežného predaja sa dostane v januári.
Ďalšie predpovede spoločnosti Gartner
Fenomén blogov dosiahne vrchol už v prvej polovici roku 2007, keď sa počet aktívnych internetových "denníčkov" ustáli približne na 100 miliónoch. "Väčšina ľudí, ktorí si niekedy chceli založiť blogy, to už urobili," píše Gartner. Podľa analýzy už 200 miliónov ľudí na celom svete blogovať začalo a neskôr aj prestalo.
Do roku 2010 bude šesť z desiatich používaných mobilov obsahovať technológiu umožňujúcu presné vystopovanie polohy prístroja cez internet. Používatelia sa budú postupne vzdávať svojho práva na súkromie výmenou za marketingové lákadlá.
Už o dva roky bude polovica dnešných dátových centier zastaraných, pretože nebudú mať k dispozícii dosť energie a chladiacich kapacít, aby dokázali poháňať nové počítačové technológie. Problém s abnormálnou energetickou náročnosťou sa začne efektívne riešiť až okolo roku 2010.
V najbližších piatich rokoch firmy zbytočne vyhodia až 100 miliárd dolárov na nákup nesprávnych sieťových technológií, ktoré budú vychádzať zo zastaraných predstáv o informačnej infraštruktúre.
Do roku 2007 budú tri zo štyroch firiem nakazené vírusom alebo iným škodlivým kódom, ktorého cieľom bude priamo ich finančne poškodiť, nebudú o tom však vedieť.

Gates: mobily namiesto MP3 prehrávačov

21. january 2007 at 15:35 | MF |  počítače, technológie, softvér
Gates: mobily namiesto MP3 prehrávačov
Bill Gates s mobilnými zariadeniami Samsung i300 (vpravo) a HTC Universal, ktoré budú využívať systém Windows Mobile 5.0. FOTO - REUTERS
Podľa Billa Gatesa sa čoskoro mobilné telefóny stanú najpoužívanejšími zariadeniami na prehrávanie hudby a predbehnú tak dnes populárne MP3 prehrávače vrátane iPodu od Apple. "Nech sú v Apple akokoľvek dobrí, neverím, že úspech iPodu je v dlhodobom horizonte udržateľný," povedal v rozhovore pre nemecké noviny Frankfurter Allgemeine Zeitung.
"Môžeme tu urobiť paralelu s počítačmi: Apple bol kedysi veľmi silný s Macintoshom a s grafickým užívateľským rozhraním - rovnako silný ako dnes s iPodom - ale potom svoju pozíciu stratil," povedal šéf Microsoftu Bill Gates. "Ak by som sa mal staviť, ktoré zariadenie bude najčastejšie používané na prehrávanie hudby, stavil by som určite na mobilný telefón," dodal.
Bill Gates však na mobily nestavia len fiktívne - Microsoft minulý týždeň predstavil novú verziu svojho operačného systému určeného pre mobilné telefóny, s ktorou chce dobyť tento nový, rýchlo sa rozvíjajúci trh.
Nový systém Windows Mobile 5.0 prináša niekoľko nových funkcií - umožní napríklad zobrazenie nových e-mailov v "novom okne" na displeji mobilu hneď, keď dorazia. Podporovať bude aj služby push-to-talk, ktoré umožňujú používať mobil tak ako vysielačku a komunikovať s viacerými ľuďmi naraz. Novinkou bude aj podpora telefónov so zabudovanými pevnými diskami, ktoré sa začnú objavovať na trhu v priebehu niekoľkých mesiacov.
Microsoftu sa zatiaľ snaha preniknúť do mobilných telefónov nedarila úplne podľa jeho predstáv, i keď prvú verziu Windows Mobile predstavil už pred piatimi rokmi. Spolupracuje síce s takmer 40 výrobcami inteligentných telefónov (smartphones), ale jeho podiel na trhu predstavuje len približne 16 až 18 percent. Viac než dve tretiny trhu ovláda konkurenčný Symbian, ktorý spoluvlastnia firmy ako Nokia, Samsung, Siemens a Matsushita.
"Urobili sme čertovský progres a veľa sme sa naučili," tvrdí výkonný riaditeľ Microsoftu Steve Ballmer, ktorý je presvedčený že nový systém firme pomôže získať väčší podiel na trhu.
(tb, reuters)

Prichádza revolúcia v spôsobe tvorby webu

21. january 2007 at 15:31 | MF |  internet
Prichádza revolúcia v spôsobe tvorby webu
Google Maps umožňuje pohľad na Zem z vtáčej perspektívy a zároveň plynulý pohyb všetkými smermi. Je jednou z moderných webových služieb, ktoré boli vytvorené systémom Ajax a možno predznamenávajú budúcnosť webu. Na snímke pohľad zo satelitu na bratislavský Nový most a hrad (vľavo hore). FOTO - MAPS.GOOGLE.COM
NázorBoli ste už na webe Consumating.com? Je to zoznamovacia a komunitná stránka, kde si sami členovia píšu svoje charakteristiky vo forme metatagov.
Stránku vytvoril vývojár z Austinu Ben Brown. Spolu s tvorcami služieb ako del.icio.us, upcoming.org, Flickr a Wikipedia je predvojom veľkej vlny, ktorá bude nanovo definovať jazyk internetu.
Na webe sa niečo deje. Vývojárska komunita má znova záblesky v očiach a zvedaví, kreatívni ľudia začínajú znova vyrábať vzrušujúce nové veci.
Blíži sa desiate výročie vstupu firmy Netscape na burzu, keď prúd rizikového kapitálu vniesol internet do mainstreamovej kultúry. Boli to opojné časy, ktoré zmenili svet. V Netscape som začala pracovať v roku 1996 a prácu som dostala, keď som povedala kreatívnemu riaditeľovi, že podľa mňa hypertext zmení spôsob, ako ľudia myslia - že si vďaka nemu uvedomíme nelineárnu podstatu nášho myslenia. Vtedy sme mali všetci také veľké myšlienky, boli sme nadšení, idealistickí, naivní. Bol to čas, keď sa internet bohato odvďačoval inteligentným vášnivým ľuďom. Každý mohol tvoriť cool produkty.
To sa neskôr zmenilo. So skutočnými peniazmi prišla aj skutočná zodpovednosť a explozívny rast vyvolal implozívny pád. V jeseni 2000, len po piatich rokoch boomu, boli inovátori unavení a "inovácie" už nikoho neohurovali.
Keď peniaze odišli, internetová vývojárska komunita vstúpila do fázy sebareflexie. Začali sme sa učiť základy skutočného biznisu a odnaučili sa používať piskľavú rétoriku, ktorá tak znechucovala ľudí mimo Silicon Valley. Dominovať začal pragmatizmus a sústredili sme sa na efektivitu výstupov - namiesto nových vynálezov sme uvažovali nad utopenými nákladmi a rozdeľovaním zdrojov.
Dnes sa však začína naša krajina opäť meniť. Pred dvoma mesiacmi zverejnil Jesse James Garret esej (www.adaptivepath.com/publications/essays/archives/000385.php), v ktorej načrtol a nazval vývojársku techniku Ajax ("Asynchrónny JAvascript + Xml"). Ajax mení základné princípy našej interakcie s webovými aplikáciami.
Každého nadchýnajú nové webové aplikácie využívajúce Ajax ako satelitné mapy od Google, Gmail alebo najnovšia akvizícia Yahoo - Flickr - ale to je ešte len začiatok.
Päť uplynulých rokov sme pracovali na vylepšovaní toho, čo už poznáme, a oddychovali po bláznivých 90. rokoch. Teraz sme však opäť pripravení na skok.
Minulý týždeň som sedela v konferenčnej miestnosti s párom brilantných vývojárov, ktorí si navzájom ukazovali najnovšie technologické hračky. Greg Veen predvádzal nové možnosti Ajaxu a Michael Buffington, ktorý je vo fachu už príliš dlho na to, aby sa vedel ľahko nadchnúť, poznamenal vážne: "Myslím, že ma to rozplače." O pár dní neskôr napísal na svoj blog: "Web, ako ho poznáme, sa začína meniť viac, ako kedykoľvek predtým od príchodu prvej grafiky. Dnešná predstava o webovej stránke sa blíži ku koncu. Spôsob, akým Ajax umožňuje budovať webové aplikácie, zmení všetko."
Čo sa stane, keď terajší trend "amaterizácie", keď čoraz viac obsahu na webe netvoria profesionáli, ale voľné zoskupenia ľudí, prenikne aj do korporátnych webových aplikácií? Čo sa stane, keď IT manažéri začnú dopĺňať dokumentáciu zariadení od Oracle vlastnými poznámkami? Kam budú viesť naše bookmarky, keď sa stane "webstránka" zastaraným konceptom?
Internet bol vždy médiom demokratizácie a vďaka opätovnému spojeniu s našimi ideálmi začíname znova odhaľovať jeho novú poetiku, a schopnosť premeny spoločnosti.
Ak ešte nie ste nadšení, inšpirovaní a trochu sa nebojíte budúcnosti, mali by ste to zvážiť. Potom sa dobre vyspite a pouvažujte aj o regenerujúcej dovolenke. O pár rokov budeme hľadieť na rok 2005 ako na míľnik. Buďte v strehu, dámy a páni - veci sa čoskoro začnú hýbať vo veľkom.
JANICE FRASER

Systém zabráni foteniu mobilom

21. january 2007 at 15:27 | MILAN FERENČÍK |  počítače, technológie, softvér
Systém zabráni foteniu mobilom
Kvôli rozširovaniu mobilných telefónov s fotoaparátmi začína byť veľmi problematické zabrániť fotografovaniu umeleckých diel či vojenských zariadení. Predchádzajúce pokusy zabrániť získavaniu obrázkov cez mobil sa zameriavali na využitie komunikácie rádiovými signálmi alebo bezdrôtovo cez Bluetooth - jednoducho doručili užívateľom v blízkom okolí správu o zákaze fotografovania. Odhodlanému skrytému záškodníkovi by však v činnosti nezabránili.
Teraz však bol podľa časopisu New Scientist objavený aj spôsob, ako snímajúci mobil odhaliť a skresliť jeho obrazový záznam. Systém pozostáva z infračervenej na počítač napojenej videokamery, ktorá je obklopená prstencom infračervených projektorov, a z jedného obyčajného vysielača. Používanie infračerveného svetla zabráni rušeniu svetlom z iných zdrojov. Infračervené projektory osvietia všetko do desaťmetrovej vzdialenosti a kamera zaznamenáva odrazené svetlo z predmetov v tejto oblasti. Počítač dokáže odhaliť snímajúci mobil, lebo svetlo z neho odzrkadlené je podstatne jasnejšie, ako ostatné odrazy z okolia.
Keď počítač zameria fotoaparát, vysielač priamo naň vyšle lúč farby premenného viditeľného svetla. Zabezpečí sa tým, že všetky obrázky budú biele, lebo fotoaparát v dôsledku rýchlo sa meniacej farby a intenzity svetla nemá dostatok času na nastavenie jasu.

Ako Google spravuje titulnú stránku

21. january 2007 at 15:21 | MF |  internet
Ako Google spravuje titulnú stránku
TITULKA POPULÁRNEHO VYHĽADÁVAČA
Priemerný človek sa dokáže vyrovnať na webovej stránke len so siedmimi až desiatimi možnosťami, zistil vo vlastnom výskume Google. Preto je veľmi ťažké dostať na titulnú stránku Google odkaz na novú službu.
Marissa Meyerová je v Google šéfkou produktov pre individuálnych zákazníkov. Súčasťou jej práce je aj rozhodovať o tom, čo ide na titulnú stranu. "Musím hovoriť nie mnohým ľuďom," povedala časopisu Fast Company.
Google má viac než 30 veľkých služieb a nástrojov. Len osem z nich môžete nájsť cez odkaz priamo na www.google.com. O tom, ktorých osem to bude, rozhoduje darwinistický proces získavania popularity.
"Na zaradenie na titulku musí byť služba taká atraktívna, že pritiahne milióny ľudí denne," píše Fast Company. "Kandidáti súťažia na stránke s rozšíreným vyhľadávaním. Ak sa osvedčia - ako sa osvedčil napríklad vyhľadávač obrázkov, ktorý narástol zo 700-tisíc zobrazení na dva milióny v priebehu dvoch týždňoch - majú šancu získať pozíciu na titulnej strane. Dokáže to však len málo z nich, a to je dobre."
Môžete nechať svoju webovú stránku nadivoko sa rozrastať. Môžete sa zbaviť zodpovednosti vyhlásením, že je to nový svet a je o kolaborácii a slobode slova a podobne. Môžete povedať, že nemáte právomoc povedať niektorému vášmu kolegovi nie. Ale potom nebudete na webe veľmi dobrí.
Ľudia túžia po jednoduchom živote a snažia sa vyhnúť zložitosti. Je oveľa zložitejšie a náročnejšie, povedzme, povedať nie, na rozdiel od toho povedať áno. Je zložitejšie a ťažšie skracovať dokument dovtedy, kým nebude stručný a jasný, než hodiť jednoducho na web tisícky slov omáčky.
Na webe majú moc v rukách zákazníci a zamestnanci. Sami si vyberajú, čo a kedy budú čítať. Mnohí komunikátori tento základný posun nechápu. Nanucovať informácie niekomu pred oči a dúfať, že si ich prečítajú len preto, že sú priamo pred nimi, je zlyhanie základnej stratégie.
Google zarába peniaze z reklamy. Jeho inzertná stratégia je postavená na rovnakej filozofii ako titulná stránka: slúž zákazníkovi, ušetri mu čas, zjednoduš mu život. Google je posadnutý relevanciou. Nevnucuje vám reklamy priamo pred oči. Ponúka vám reklamy súvisiace s tým, čo sami hľadáte.
Tí, ktorým sa na webe darí, myslia v prvom rade na to, čo chcú ich zákazníci. To robí z webu také vzrušujúce a užitočné miesto. My, zákazníci, rozhodujeme, ktoré stránky chceme navštíviť, aké informácie chceme čítať.
Novou módou v organizáciách sa stáva myšlienka kolaborácie. Niektorí si zjavne myslia, že stačí kúpiť kolaboratívny softvér a dať ho na intranet, a zamestnanci začnú spolupracovať. Nezačnú. Kým nebudete spoluprácu motivovať a odmeňovať, kým ju aktívne nepodporí vedenie, nedôjde k nej. Môžete kúpiť, aký softvér chcete a nechať obrovský odkaz na titulnej stránke po celý rok. Jednoducho sa to nestane.
Je to manažérsky mimoriadne zložitá úloha, dať ľuďom, čo chcú - a nič viac. Chce to poriadnu odvahu, hovoriť nie. Chce to výrazného vodcu, aby ste dali na prvé miesto to, čo chce zákazník. To je však to, čo je na webe nutné. A Google ukazuje, aká môže byť odmena pre tých, ktorým sa to podarí.
>
GERRY MCGOVERN

LCD alebo plazma? Obe technológie majú čosi do seba.

21. january 2007 at 15:17 | MF |  počítače, technológie, softvér
LCD alebo plazma? Obe technológie majú čosi do seba.
FOTO - PANASONIC
V súčasnosti sa pri kúpe nového televízora už málokto rozhoduje nad "klasickým" prístrojom, inak označovaným aj CRT. Väčšina spotrebiteľov si vyberá z moderných tenkých LCD (Liquid Crystal Display) alebo PDP (Plazma Display Panel) spotrebičov.
Pri výbere medzi týmito dvomi druhmi technológií je dobré vedieť na aké parametre sa zamerať a vedieť si vybrať podľa svojich potrieb.
Samozrejme, prevládajú v nej aj mýty, ktoré vznikli ešte, keď boli technológie LCD aj PDP v plienkach. Nejeden zákazník sa rozhoduje o kúpe televízora práve v súvislosti s nadchádzajúcimi sviatkami. Pozrime sa teda na niekoľko detailov, ktoré je potrebné si všímať dnes a akým mylným predstavám dať navždy zbohom.
Jas (kontrast)
Pri kúpe televízora nie je dobré sa striktne zameriavať na jas farieb, podľa toho, ako vyzerajú v obchode. Treba si uvedomiť, že v obchode je svetlo niekoľkonásobne silnejšie ako doma v obývačke. Preto aj farby a ich sýtosť budú doma úplne iné ako sa javia v predajni.
Plazma v predajni pôsobí nevýrazne, avšak doma sa naplno ukáže jej jas a kontrast. LCD panel zase pôsobí veľmi kontrastne v predajni, avšak doma pri oveľa nižšom osvetlení už kontrast nemusí byť taký výrazný.
FOTO - PANASONIC
Zorný uhol
O LCD televízoroch sa zvyklo hovoriť, že divák, ktorý nesedí úplne priamo, nevidí obraz dokonale jasno, z určitého uhla sa stáva dokonca nepozerateľným. Kvalita obrazu pri LCD totiž doslova závisela od uhla pohľadu sediaceho diváka. Najnovšie LCD sa s týmto svojím hendikepom popasovali a výrobcovia už uvádzajú pre kvalitný zážitok 178 stupňový uhol pohľadu.
Na plazmový televízor je možné bez zníženej kvality pozerať z akéhokoľvek uhla. Plazma je preto ideálna do obývačky pre väčší počet členov rodiny, či známych.
Spotreba
Dôležitou otázkou pri kúpe nového prijímača je aj spotreba energie. Ešte donedávna boli plazmy označované za najväčšieho žrúta energie, pričom LCD televízory boli vnímané ako najúspornejšie.
"Spotreba plazmového televízora sa mení na základe aktuálneho obrazu, čiže dynamicky. Čím svetlejšia je bunka, tým je vyššia jej spotreba. Pri LCD televízore sú výkyvy v spotrebe minimálne. Najviac totiž spotrebuje podsvietenie displeja, ktoré je však nepretržité", objasňuje Roman Takáč zo spoločnosti Panasonic.

Nové technológie si už dokázali poradiť aj so spotrebou plazmových televízorov, ale aj s podsvietením pri LCD, ktoré je v najnovších spotrebičoch dynamicky riadené.
Životnosť
Mýtom pri plazme a LCD sa stala aj životnosť prijímačov, hovorilo sa totiž o nepomerne kratšej životnosti v porovnaní s klasickými CRT prijímačmi. V súčasnosti je však životnosť CRT obrazovky 20.000 hodín, pričom LCD displej dosahuje životnosť až 60.000 hodín a životnosť plaziem sa pohybuje na úrovni 50.000 až 60.000 hodín, v závislosti od generácie.
(pana, mag)

Prečo vývoj batérií zaostáva?

21. january 2007 at 15:14 | MILAN F. g Reuters |  počítače, technológie, softvér
Prečo vývoj batérií zaostáva?
Palivové články od firmy Medis pripojené k telefónu, PDA a hernej konzole. Jedno dobitie, respektíve doliatie, zabezpečí zariadeniam 20 hodín činnosti.
FOTO - ČTK/AP
Laptopy sú stále výkonnejšie, MP3 prehrávače všestrannejšie - prečo ich stále poháňajú nepraktické batérie, ktoré sa dlho nabíjajú a krátko vydržia? Zdá sa, že technológie napredujú nerovnomerným tempom.
Zvyky ľudí sa zmenili
Sony, Matsushita, Hitachi, Toshiba a mnohé ďalšie firmy sa predháňajú vo vývoji palivových článkov, ktoré budú dodávať zariadeniam energiu vďaka dolievaniu paliva namiesto spoliehania sa na internú kapacitu. Cieľom je vyvinúť dostatočne efektívne systémy na dodávanie energie, ktoré budú konečne schopné držať krok s revolučnými zmenami v spotrebnej elektronike a počítačoch.
Laptopy, kedysi určené najmä na vytváranie textových a tabuľkových dokumentov, sa rýchlo stávajú miestami na editovanie videa, interaktívne hry či videokonferencie. Ľudia si zároveň rýchlo zvykajú aj na sledovanie celovečerných filmov na vreckových prehrávačoch či televíznych klipov v mobiloch, a všetky takéto aplikácie sú neuveriteľnými žrútmi energie.
"V najbližšom čase sa neočakáva príchod žiadnej technológie, ktorá by mohla splniť všetky požiadavky, ktoré sa dnes na batérie kladú - byť ľahká, malá, mať dlhú životnosť a byť relatívne bezpečná," hovorí analytik NPD Group Stephen Baker. "Zatiaľ ešte nikto nevymyslel zlúčeninu, ktorá by toto všetko dokázala."
Dominantnou technológiou poháňajúcou prenosné zariadenia sú lítium-iónové batérie, ktoré sú podľa expertov relatívne bezpečné, napriek tomu, že minulý mesiac museli výrobcovia ako Dell či Apple stiahnuť 6 miliónov takýchto batérii z trhu. V oboch prípadoch bol výrobcom samotných batérií gigant Sony a dôvodom stiahnutia boli obavy, že sa môžu prehriať a vznietiť.
Z rovnakého dôvodu tento mesiac Matsushita (známa značkou Panasonic) stiahla z trhu 6000 počítačových batérií. Ešte predtým mala podobné problémy aj Kyocera, tá pre prehrievanie vymieňala až milión batérií.
Len drobné vylepšenia
Pre inžinierov je veľkým problémom efektívne dodávať energiu pre zariadenia 21. storočia s pomocou technológie, ktorá bola vyvinutá už pred desaťročiami. Jedno z čiastkových vylepšení má na konte napríklad firma Valance Technology, ktorej systémy poháňajú dvojkolesový "skúter" Segway. Jej technológia nazvaná Saphion umožňuje v lítium-iónových batériách využívať menej horľavé chemikálie. Ďalšia firma Altair Nanotechnologies tvrdí, že jej batérie možno nabíjať oveľa častejšie než obyčajné, pretože netrpia typickou "únavou častíc".
Analytici si napriek tomu myslia, že tieto evolučné vylepšenia stále neumožňujú výrobcom batérií držať krok s vývojom zariadení, pre ktoré sú batérie určené.
V budúcnosti by mali byť batérie dobíjateľné v priebehu pár okamihov a vydržať by mali desaťkrát dlhšie ako dnes. Na masové nasadenie takejto technológie si však počkáme ešte roky, predchádzať mu musí dlhodobé testovanie a vylepšovanie.
"Ďalším krokom budú palivové články, ale tie sú ešte trochu vzdialené," hovorí šéf výskumu v agentúre Gartner Jim Tully. "V priebehu piatich až desiatich rokov sa však stanú batérie na tekuté palivo bežne dostupnou náhradou tých tradičných."
Pomalý postup chemikov
Na rozdiel od iných technológií, kde inžinieri napríklad dokážu vtesnať viac čipov na integrovaný obvod alebo postaviť továrne na väčšie obrazovky, vývoj batérií sa týka základných chemických prvkov. A s niklom či lítiom už nie je možné tak jednoducho manipulovať.
"Technológia pre batérie je energetickou technológiou a nedokáže sa vyvíjať tak rýchlo v porovnaní s mikroprocesormi či pevnými diskami," povedal šéf MTI Micro Fuel Cells Peng Lim. "Prebiehajú tam chemické reakcie a z nich získavame energiu. Trvá vždy dosť dlho, kým sa v takejto oblasti podarí významný prelom smerom k ďalšej generácii zariadení."
Podľa šéfa marketingu v divízii Panasonicu vyrábajúcej batérie Briana Kimberlina, firma vyvinula technológiu palivových článkov pre laptopy, ale na trh sa dostane až o tri až päť rokov. "Sme veľmi opatrní a nechceme sa so začiatkom predaja ponáhľať. Najskôr sa musíme uistiť, že všetko správne funguje a je to bezpečné."
(reuters)

Štartovaciu zvučku pre Vistu vyrábali 18 mesiacov

21. january 2007 at 14:30 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Štartovaciu zvučku pre Vistu vyrábali 18 mesiacov
Skúste porozmýšľať nad tým, koľkokrát ste počuli štartovaciu zvučku Windows XP. Vyrobiť niekoľkosekundový zvukový klip ktorý nebude otravný, nepríjemný a nevkusný môže trvať dlhšie, ako by ste si mysleli. Vo Viste trvá presne 4 sekundy.
Windows Vista prichádza na trh s novou zvukovou sadou, ktorá je ešte jemnejšia avšak rovnako zrozumiteľná ako tá, ktorá je predvolená vo Windows XP. Microsoft si pre jej vytvorenie najal odborníka - hudobníka menom Robert Fripp, ktorý spolupracoval s 10 členným tímom hudobných špecialistov. Spolu potrebovali pre vytvorenie finálnej verzie 45 zvukov presne 18 mesiacov. Omnoho viac, ako mnohé hudobné skupiny potrebujú na to, aby pripravili celý hudobný album.
Výsledok je vraj lepší, ako sa očakávalo. Pri práci pôsobia zvuky menej rušivo ako v súčasnosti a ich jemnejší zvuk bude obťažovať kolegov v kancelárii omnoho menej ako teraz. Celkový koncept ozvučenia je postavený do psychologickej roviny. Zvuky majú v podvedomí vyvolať pozornosť používateľa na podnety kde treba reagovať, avšak v rovine vedomia by ste ich mali prehliadať a kategorizovať ako nepodstatné a nedôležité. Pôsobiť tak budú iba na priamu obsluhu PC.
(inet, mg, mag)

Microsoft začal ponúkať nový Explorer v češtine

21. january 2007 at 14:07 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Microsoft začal ponúkať nový Explorer v češtine
Softvérová firma Microsoft uviedla na český trh lokalizovanú verziu nového internetového prehliadača Internet Explorer 7 (IE). Oproti predchádzajúcej verzii má zvýšiť bezpečnosť používateľov na internete a zjednodušiť ich prácu, oznámila firma v tlačovej správe.
IE 7 je českým používateľom operačného systému Windows XP k dispozícii na webovej stránke Microsoftu. Firma ho tiež použije ako základný prehliadač pre svoj nový operačný systém Vista, ktorý by mal byť bežným spotrebiteľom v Českej republike dostupný v marci. Všetkým používateľom bude česká verzia Internet Exploreru 7 ponúkaná prostredníctvom automatickej aktualizácie.
Podľa šéfredaktora odborného internetového serveru Lupa.cz Aleša Miklíka sa mal nový Explorer objaviť už dávno. "To, že ho Microsoft vypustil teraz, je zjavným dôsledkom úspechu alternatívnych prehliadačov," dodal s tým, že IE 7 prináša prvky, ktoré sú u konkurencie dlhšiu dobu bežné. "Veľkým prínosom je ale väčšia starostlivosť o bezpečnosť a podpora nových funkcií pre vývojárov webu. Bude zaujímavé sledovať, nakoľko nový IE presvedčí používateľov, zvyknutých už nejakú dobu na väčší komfort moderných prehliadačov," uviedol.
Okrem zvýšenej bezpečnosti pre používateľa má Internet Explorer 7 nové používateľské rozhranie, ktoré zrýchľuje a zjednodušuje prácu s internetom a nástrojmi internetového prehliadača. Pracuje so záložkami prezeraných stránok, má nové centrum obľúbených položiek, zjednodušuje tlač, má integrované okno vybraného internetového vyhľadávača a dizajn je celkovo jednoduchší bez zbytočných textových ponúk.
Podiel internetového prehliadača od Microsoftu na českom trhu sa podľa štatistiky Navrcholu.cz za šesť mesiacov do minuloročného novembra zvýšil o tri percentné body na 77,4 percenta. Naopak alternatívne prehliadače Mozilla, vrátane Firefoxu, stratili 2,5 percentného bodu a mali podiel 19 percent.

Laptopy pre chudobných

21. january 2007 at 14:00 | SK SME |  počítače, technológie, softvér
Laptopy pre chudobných
Prototypy stodolárového laptopu XO - objaví sa raz aj u nás? Foto: SITA/AP
Tento rok sa do rozvojových krajín dostanú prvé "stodolárové laptopy" - autori projektu nevylučujú, že si ich neskôr budú môcť kúpiť aj Európania.
Môžete si kúpiť za tri alebo štyri tisícky korún prenosný počítač, ktorý vydrží akékoľvek zaobchádzanie a umožňuje surfovanie po internete aj komunikáciu s ostatnými počítačmi vo vašom okolí. Ale musíte rovnaký počítač kúpiť aj dieťaťu z Afriky. To je jeden z možných modelov predaja, ktorý zvažujú autori projektu Jeden laptop na dieťa (OLPC). Vývoj "stodolárového počítača" je už vo finále a v lete sa začne niekoľko miliónov špeciálnych počítačov distribuovať do krajín ako Brazília, Argentína, Nigéria, Pakistan, Thajsko či Palestína.
Hoci laptopy mali byť pôvodne určené výhradne pre deti v chudobnejších krajinách, tvorcovia už dnes nevylučujú, že by sa mohli predávať aj bežným zákazníkom a vďaka nim financovať ďalšie dodávky napríklad do Afriky. "Ak by sme hneď teraz začali laptopy predávať, bol by to veľmi dobrý biznis," povedal Michalis Bletsas z projektu OLPC. "Zatiaľ sa však sústreďujeme na rozvojový svet."
Podľa jedného z návrhov by kupec vo vyspelej krajine dostal priamo e-mailovú adresu dieťaťa, pre ktoré laptop sponzoroval, aby spolu mohli komunikovať.
Organizátori akcie sa teraz snažia vyriešiť najmä logistiku a spôsob, ako notebooky dopraviť až do rúk deťom, čo je podľa nich "oveľa zložitejšie, ako samotná výroba". Zatiaľ sa však nepodarilo úplne naplniť ani základný sľub o cene počítača - výrobná cena "stodolárového laptopu" je momentálne 150 dolárov. Klesnúť by mala so zvyšujúcim sa objemom výroby.
Laptopy oficiálne nazvané XO vyrába firma Quanta na zákazku neziskovej organizácie vedenej známym vizionárom Nicholasom Negropontem z Massachusettského technologického inštitútu. Cieľom nadácie je umožniť deťom komunikovať a naučiť sa základy práce s počítačom. Milióny dolárov do nej už investovali aj firmy ako Google či Red Hat. Samotný Google pre projekt vytvorí aj internetový priestor, kde budú môcť deti s pomocou laptopu okamžite prezentovať svoju prácu na verejnosti.
Negroponte: Učiť Word je zločin
"Jednou z najsmutnejších vecí vo vyučovaní práce s počítačmi v treťom svete je, že deti sa učia Word, Excel a Power Point," povedal Nicholas Negroponte agentúre AP. "Je to takmer zločin, lebo deti by mali komunikovať, objavovať a deliť sa o objavené s kamarátmi, nie pracovať so softvérom na automatizáciu kancelárskej práce." Aj z tohto dôvodu sa ovládanie laptopu XO nepodobá bežným počítačom - nenájdete tu adresáre ani okná aplikácií. Namiesto adresárov sa dieťaťu automaticky vytvára denník, kde nájde zapísané všetky súbory podľa dní, keď s nimi pracoval. Pracovnú plochu tvorí kruh, kde dieťa vidí svoj symbol a okolo neho možnosti, čo všetko sa dá s počítačom robiť, a tiež počítače kamarátov, ak sú v blízkosti.
Počítač vychádza z operačného systému Linux, ale grafické rozhranie je prepracované. Namiesto pevného disku má len 512 megabajtov flash pamäte, a tak je odolnejší k otrasom. Napriek málo výkonnému, len 366-megahertzovému procesoru prístroj podľa Negroponteho "nie je žiadnou hračkou" a vedec sľubuje, že ho čoskoro začne sám používať namiesto bežného laptopu, lebo je "v mnohých dôležitých aspektoch omnoho lepší".
(SME)

Zoznam domén

21. january 2007 at 13:40 | MILAN FERENČÍK |  internet
krajina, využitiekoncovka domény
Albania.al
Algeria.dz
American Samoa.as
Andorra.ad
Antigua and Barbuda.ag
Argentina.ar
Armenia.am
Aruba.aw
Australia.au
Austria.at
Azerbaijan.az
Bahamas.bs
Barbados.bb
Belarus.by
Belgium.be
Belize.bz
Bermuda.bm
Biznis.biz
Bolivia.bo
Bosnia and Herzegovina.ba
Botswana.bw
Brazil.br
British Indian Ocean Territory.io
Brunei Darussalam.bn
Bulgaria.bg
Burkina Faso.bf
Businesses.biz
Cambodia.kh
Canada.ca
Cayman Islands.ky
Cocos (Keeling) Islands.cc
Colombia.co
Commercial.com
Comoros.km
Cook Islands.ck
Co-operative.coop
Costa Rica.cr
Cote D'Ivoire (Ivory Coast).ci
Croatia.hr
Cuba.cu
Cyprus.cy
Czech Republic.cz
Denmark.dk
Djibouti.dj
Dominica.dm
Dominican Republic.do
Ecuador.ec
Education.edu
Egypt.eg
Estonia.ee
Ethiopia.et
Faroe Islands.fo
Fiji.fj
Finland.fi
France.fr
French Guiana.gf
French Polynesia.pf
Gabon.ga
Georgia.ge
Germany.de
Gibraltar.gi
Government.gov
Government.gov
Greece.gr
Greenland.gl
Guadeloupe.gp
Guam.gu
Guatemala.gt
Guyana.gy
Honduras.hn
Hong Kong.hk
Hungary.hu
Chile.cl
China.cn
Christmas Island.cx
Iceland.is
India.in
Indonesia.id
Information.info
International Organisations.int
Iran.ir
Ireland.ie
Israel.il
Italy.it
Jamaica.jm
Japan.jp
Jordan.jo
Kazakhstan.kz
Kenya.ke
Korea (South).kr
Kuwait.kw
Kyrgyzstan.kg
Latvia.lv
Lebanon.lb
Lesotho.ls
Liechtenstein.li
Lithuania.lt
Luxembourg.lu
Macau.mo
Macedonia.mk
Madagascar.mg
Malaysia.my
Maldives.mv
Mali.ml
Malta.mt
Martinique.mq
Mauritania.mr
Mauritius.mu
Mexico.mx
Micronesia.fm
Military.mil
Moldova.md
Monaco.mc
Mongolia.mn
Morocco.ma
Mozambique.mz
Museum.museum
Namibia.na
Nepal.np
Netherlands.nl
Netherlands Antilles.an
Network.net
New Caledonia.nc
New Zealand.nz
Nicaragua.ni
Niger.ne
Niue.nu
Norfolk Island.nf
Norway.no
Oman.om
Pakistan.pk
Panama.pa
Papua New Guinea.pg
Paraguay.py
Personal names.name
Peru.pe
Philippines.ph
Poland.pl
Portugal.pt
Professionals.pro
Puerto Rico.pr
Qatar.qa
Romania.ro
Russian Federation.ru
Rwanda.rw
Samoa.ws
San Marino.sm
Saudi Arabia.sa
Senegal.sn
Seychelles.sc
Sierra Leone.sl
Singapore.sg
Slovakia.sk
Slovenia.si
Solomon Islands.sb
South Africa.za
Spain.es
Sri Lanka.lk
St. Helena.sh
Sweden.se
Switzerland.ch
Taiwan.tw
Tanzania.tz
Tonga.to
Travel.aero
Trinidad and Tobago.tt
Turkey.tr
Uganda.ug
Ukraine.ua
United Arab Emirates.ae
United Kingdom.uk
United States.us
Uruguay.uy
Vanuatu.vu
Vatican City State (Holy See).va
Venezuela.ve
Virgin Islands (U.S.).vi
Yemen.ye
Yugoslavia.yu
Zambia.zm
Zimbabwe.zw

Sony notebooky

20. january 2007 at 21:07 | Milan |  počítače, technológie, softvér
Link Sony notebooky: VAIO notebooky
Fotky Sony VAIO notebooky:


Acer notebooky

20. january 2007 at 20:46 | MILAN FERENČÍK |  počítače, technológie, softvér
Notebooky
Společnost Acer doporučuje systém Windows® XP Professional.
Řešení pro malé a domácí kanceláře
soho.jpg
Tyto notebooky jsou určeny pro uživatele, kteří je zpravidla používají v zaměstnání i doma. Jsou vhodné pro profesionální využití i pro zábavu, a tedy jsou vybaveny veškerými rozhraními pro práci v profesionální kvalitě i audio a video funkcemi na odpovídající úrovni.
Ferrari 1000
Ferrari 5000
TravelMate 2440
TravelMate 2480
TravelMate 2490
TravelMate 4230
TravelMate 4270
TravelMate 4280
TravelMate 5620
TravelMate 8210
TravelMate C210
Domácí zábava
home.jpg
Acer dodává jedinecná rešení, která zprostredkují mobilní multimediální zábavu v neuveritelné kvalite. Špicková mobilní technologie ve spojení s neobycejne jasným displejem, výkonnou grafikou a úplným souborem rozhraní pro pripojení dokazují, že se jedná o ideální volbu v prípade, že nechcete slevit z vysokých požadavku na mobilní zábavu.
Aspire 3050
Aspire 3100
Aspire 3690
Aspire 5050
Aspire 5100
Aspire 5110
Aspire 5610
Aspire 5670
Aspire 5680
Aspire 7000
Aspire 9300
Aspire 9510
Aspire 9520
Aspire 9800
Aspire 9810
Náhrada stolního počítače
desktop.jpg
Tyto notebooky jsou určeny pro firmy a středně velké společnosti, které potřebují nahradit firemní stolní počítače zapojené v síti elegantními, kompaktními a spolehlivými notebooky typu "vše v jednom", jež by mohly nabídnout veškerý výkon, zabezpečení a flexibilitu standardního stolního osobního počítače, přičemž by současně zajistily produktivitu, ovladatelnost a komplexní možnosti připojení. Firemní uživatelé mají různé nároky na mobilitu, a tedy jsou do této skupiny zařazeny nejen běžné notebooky, ale i ultrapřenosné počítače a počítače Tablet PC.
TravelMate 3010
TravelMate 3020
TravelMate 3040
TravelMate 6410
TravelMate 6460
TravelMate C210
Mobilita do práce
mobility.jpg
Výkonná a úcelná mobilní rešení spolecnosti Acer nabízejí firmám a stredne velkým spolecnostem možnost vydat se na cesty za zákazníkem. Tyto notebooky, které splnují nároky na mobilní a ultramobilní práci, se vyznacují delší výdrží baterie, komplexními možnostmi pripojení a bezkonkurencní užitnou hodnotou, a tedy umožnují pracovat rychleji a navštevovat zákazníky i na tech nejvzdálenejších místech.
TravelMate 2440
TravelMate 2480
TravelMate 2490
TravelMate 3010
TravelMate 3020
TravelMate 4230
TravelMate 4270
TravelMate 4280
TravelMate C210
ferrari-minibanner.gif
© 2007 Acer Inc.

PC pojmy

20. january 2007 at 20:14 počítače, technológie, softvér

Počítačové pojmy

A-B-C-E-F-G-H-I-J-K-L-M-N-O-P-Q-R-S-T-U-V-W-X-Y-Z